ČASTÉ DOTAZY

 

Proč mám brát omega 3?
Omega 3 jsou nenasycené mastné kyseliny, které si náš organismus neumí vyrábět a proto je velice důležité je dodávat ve stravě. Tyto kyseliny jsou základní stavební složkou každé buňky v lidském těle. Pokud jich nemáme potřebné množství ve stravě tak organismus a tělo nemohou fungovat správně.

Co jsou Epa a DHA?
EPA a DHA jsou podskupinou Omega-3 tzv. PUFA – polynenasycené mastné kyseliny. Tyto látky potřebujeme v každém stádiu života již od početí. EPA zmírňuje záněty, působí preventivně na duševní nemoci. DHA je velmi důležitá v těhotenství a při kojení, je naprosto zásadní pro správný vývoj nervové soustavy, je ve velkém množství obsažena v mateřském mléce (pokud ho má dostatek matka), tato kyselina je důležitou součástí buněčných membrán zejména v nervových buňkách a v mozku tvoří podíl PUFA cca 40%.

Co je omega 6?
Jsou to také nenasycené mastné kyseliny, které si tělo neumí vyrobit, ale těch máme ve stravě dostatek. Při přebytku omega 6 se v těle začínají tvořit zánětlivá ložiska. Některé studie hovoří i možném vzniku depresí a stavu úzkosti. Při přebytku v organismu reagují s kyslíkem a fungují jako volné radikály (těžké kovy, chemikálie, záření). To je i jeden z důvodu stárnutí a vzniku civilizačních chorob. (Ve správném poměru s omega 3 je nutně potřebujeme)!!!

Nestačí jenom jíst ryby?
Kdybychom jedli vyváženou stravu, tak ano, stačí. Je ideální dodržet poměr mezi omega 6 a omega 3 v poměru 1:1 a tady je kámen úrazu. Dnešní statistiky mluví o poměru 16:1 některé v ČR dokonce i 30:1 ve prospěch omega 6. Za tento fakt může průmyslové zpracování plodin hlavně semen a olejů, které jsou bohaté na omega 6 a jsou dnes přidávané absolutně do všeho. Dokonce s ním je krmený i veškerý živočišný průmysl.

Co ryby a těžké kovy?
Ryby, stejně jako většina ostatních potravin, také obsahují těžké kovy. Záleží kolik. Čím větší ryba a čím výše je na žebříčku v potravním řetězci, tím jich má více. Další vliv je oblast, kde se ryba vyskytuje. Nejčistší moře se udává v okolí Islandu a Nového Zélandu. Proto je důležité si hlídat původ ryb a potravních doplňků z nich. Paradox je, že látky obsažené v rybách nám napomáhají vylučovat těžké kovy z organismu.

Lze kombinovat rybí tuky s jinými multivitaminovými preparáty?
Kombinace s jinými potravními doplňky nevadí. Dokonce některé vitamíny v kombinaci s tukem se mnohem lépe vstřebávají.

K čemu je dobrý vitamín D?
Tento vitamín je velice důležitý pro správné zpracování a vstřebání Vápníku. Udržuje zdravé a pevné kosti a zuby. Říká se mu také vitamín „Křivice“

Můžeme se předávkovat Vitamínem D nebo A?
Ano, vitamínem D i A se údajně dá předávkovat.  Pro předávkování by bylo ale nutné konzumovat cca 1,25 l oleje z tresčích jater bohatého na vitamin D denně po dobu minimálně 30ti dnů.  Dle zkušeností vitamíny A i D jsou spíše prospěšné.

Jaký je rozdíl mezi tresčím olejem a omega-3 olejem

Omega 3 olej je silně koncentrovaný na omega 3, EPA a DHA, ale vitamíny jako např. A,E, D, různé druhy koenzymů má také jako každý rybí tuk. V oleji z tresčích jater je více všech vitamínů, protože tresčí játra jsou přirozeně bohatá na tyto vitamíny. Z toho plyne další otázka Proč si tedy kupovat omega 3 olej? Pokud jste sportovec či řešíte nějaký zdravotní problém a potřebujete větší dávku omega-3, tak je lepší použít omega 3 olej.Tyto oba oleje se dají skvěle kombinovat.

Jsou to přírodní nebo syntetické oleje?
Naše rybí oleje jsou naprosto přírodní a zpracované tou nejšetrnější cestou. Jsou ve formě Trigliceridů – přírodních a skvěle vstřebatelných tuků, které v organismu opravdu fungují. Syntetické oleje poznáte, že jsou většinou ve formě Etyl nebo Metyl esterů (chemicky zpracovaných olejů převážně kvůli stálosti a navýšení Epa a Dha kyselin). S těmito oleji máme velice špatné zkušenosti a negativní výsledky.

Odkud pochází ryby pro výrobu olejů?
Ryby, které jsou surovinou pro zpracování potravních doplňků společnosti Lýsi ,jsou loveny výhradně v islandských vodách, které patří mezi nejčistší na světě, čímž se zaručuje vysoká kvalita a čistota produktů.

Jak lze skladovat a do kdy spotřebovat olej?
Olej je dobré skladovat na chladném a tmavém místě, vychlazený olej má dokonce velice lahodnou chuť. Po otevření je ideální olej spotřebovat do 30 dnů.

Od kolika let lze olej užívat?
Jako většina potravních doplňků je je vhodný pro děti od 3 let s výjimkou řady pro děti. U našich dětí jsme oleje dávkovali od 6. týdne stejně jako většina našich příbuzných. Námi oslovení pediatři doporučují konkrétně tresčí olej pro děti od 3. měsíce. Olej se dá i krásně dětem zamíchat do příkrmu.

Potřebují omega 3 i děti a co jim to způsobuje?
U dětí si troufáme říci, že je to to nejdůležitější, co lze preventivně dodávat. A to již od početí. Omega-3 se dostávají do dětí již v bříšku za pomoci placenty. Přispívá k rozvoji mozku, sítnice a pomáhá s vývojem kognitivních funkcí. Říká se, že rybí tuk se jí, aby dítě bylo inteligentnější . Dále posiluje kousací aparát a díky obsahu vitamínu D také správně formuje zdravé kosti. Celkově podporuje harmonický rozvoj celého lidského těla. Dle výzkumů jsou rybí tuky vysoce prospěšné pro zdraví obecně a jsou silným faktorem pro předcházení nemocí.

Není lepší lněný olej?
Lněný olej je velice zdraví prospěšný a rostlinné omega 3 obsahuje také, ale v jiné formě. U lněného oleje máme místo EPA a DHA tzv ALA – kyselinu alfalinoleovou, z které si sice tělo umí vytvořit jiné kyseliny, ale k této přeměně potřebuje velké množství zinku, hořčíku, B9,B6,B12 a vitamínu C. Je to velice složitý proces a vědecké články poukazují na vstřebatelnost okolo 5%. Lněný olej na omega 3 není lepší, ale v kombinaci s rybími tuky je velice prospěšný.

V čem jsou lepší vaše rybí tuky než konkurence?
Tato otázka je velice zavádějící. Některé rybí tuky na našem trhu jsou také velice kvalitní, ale nejsou dokonalé. Některé jsou drahé a vychází měsíční dávky okolo 1000-1500 Kč (MLM), dále některé ze severských státu, které mají chovy ryb ze sádek, či ne úplně ideálně zvládnutý proces rybolovu a následného transportu ryb do továrny. Problém je i lov v znečištěných mořích a následná neskutečně složitá filtrace, díky které se vyfiltrují i vitamíny, které se poté musí dodávat. Další “omega“ jsou říznuté slunečnicovým či řepkovým olejem, nebo důležité informace o kvalitě společnosti tají. A takto bychom mohli pokračovat. Společnost Lysi nic netají. A její podnikání už začíná při kontrole populací ryb v mořích a velké investice pro jejich ochranu. Ryby se loví postupy, které jsou přesně dané pro udržení kvality a účinných látek v rybách a to samé při celém procesu zpracování ryb, až ke konečnému spotřebiteli. Účinné látky Epa a Dha nejsou uměle chemicky navyšovány, aby vypadaly dobře na etiketě.

Na otázku v čem jsou lepší, než konkurence nelze odpovědět, ale pokud Vám to můžu říct za mě osobně, tak toto jsou jediné rybí tuky v ČR, které bych dal své rodině, ženě i své dceři bez jakýchkoliv pochybností. A Také proto jsme tyto rybí tuky brali celé těhotenství ve zvýšených dávkách a naše dcera je užívá od 6 týdne a je zdravá a krásně prospívá. ,

Mají tuky nějaké certifikáty?
Ano certifikáty lze najít přímo na stránkách výrobce WWW.LYSI.COM, Mezi nejcennější certifikáty patří určitě členství v GEOD. Dále se Společnost Lysi může pyšnit certifikáty ISO 9001, API/GMB CERTIFICATION, BRC (British retail consortium) certification, HACCP certifikation a Halal certiicarion.

K čemu všemu nám rybí tuky napomáhají?
Hladina triglyceridů v krvi: Doplňky stravy s omega 3 mastnými kyselinami podstatně snižují hladinu triglyceridů v krvi
Rakovina: Konzumace potravin s vysokým obsahem omega-3 mastných kyselin je spojována se snížením rizika vzniku rakoviny tlustého střeva, prostaty a prsu. Nicméně ne všechny studie se v tomto směru shodují
Steatóza (ztukovatění) jater: Užívání doplňků stravy s omega 3 mastnými kyselinami pomáhá odbourat nadměrné množství tuku uloženého v játrech
Deprese a úzkost: Užívání doplňků stravy s omega 3 mastnými kyselinami (jako je například rybí olej), pomáhá zmírnit projevy deprese a úzkosti
Zánět a bolest: Omega 3 mastné kyseliny zmírňují zánět a příznaky řady autoimunitních onemocnění, jako je například revmatoidní artritida, Jsou také velmi účinným prostředkem na snižování bolestí při menstruaci
ADHD: U dětí s poruchou pozornosti s hyperaktivitou (ADHD) mohou doplňky stravy s omega 3 mastnými kyselinami podstatně zlepšit řadu projevů tohoto onemocnění. Převážně produkty s vysokým obsahem DHA kyseliny.
Astma: Omega 3 mastné kyseliny fungují jako prevence astmatu u dětí a mladších dospělých
Vývoj plodu a dítěte: Užívání kyseliny dokosahexaenové během těhotenství a kojení může zlepšit inteligenci dítěte a zdraví očí
Demence: Některé odborné studie potvrzují, že zvýšený příjem omega 3 mastných kyselin může snížit riziko Alzheimerovy choroby a demence.

Podporují imunitní systém a pomáhají bojovat proti autoimunitě např. revmatoidní artritidě a lupus, také je znám nižší výskyt alergií.

Jak poznáme nedostatek omega 3?
Nedostatečný příjem se může projevovat zvýšenou únavou, suchou pokožkou ,zácpou, bolestmi kloubů, lámáním nehtů, vypadáváním vlasů, problémy s očima, častější zapomínání atd. Při nedostatku omega 3 zpomaluje zrání a vývoj nervové soustavy u plodu, zhoršení mentálního vývoje u dětí a poruchy soustředění. Dále je také prokázáno, že psychogenní stres způsobuje úbytek omega 3.