Říká se, že „rybí tuk se jí, aby dítě bylo inteligentnější, dospělý zdráv a senior pořád mlád….“

Co jsou Omega 3?

Omega 3 jsou nenasycené mastné kyseliny, které si lidský organismus neumí vyrobit a je nutné je do organismu dodávat. Jednoduše řečeno, je to jeden ze základních stavebních kamenů buněk. Pro zdravý organismus se doporučuje cca 1-2g omega 3 denně. Nicméně pokud náš jídelníček není vyvážený a převahu v něm mají omega 6, tak doporučujeme 4-5g omega 3 denně.

Problém moderní stravy cca 100 let zpět je ten, že se vyvinulo spousty technologií na zpracování semen a rostlinných olejů, které jsou bohaté právě na omega 6. Za tuto dobu se bohužel lidský organismus nestačil geneticky pozměnit na průmyslovou stravu bohatou na Omega 6.

Co jsou Omega 6?

Jsou to stejně jako omega 3 nenasycené mastné kyseliny, které nutně potřebujeme. Problém je v jejich přebytku. Při zvýšené dávce a špatném poměru s omega 3 působí v těle zánětlivě.

V dřívějších dobách dle výzkumu Dr. Stephana Guyeneta, který zkoumal neprůmyslové populace, je typický poměr omega 6 a omega 3 v rozmezí 4:1 do 1:4. Ideál je 1:1.Když budeme dle tohoto výzkumu koukat do doby lovců-sběračů, tak ty měli poměr cca 2:1 – 4:1 zatímco např. Inuité, kteří se udávají jako jedni z nejzdravějších civilizací a stravovali se převážně rybami, měli poměr 1:4 ve prospěch omega 3. To samé známe např. u eskymáků, kteří mají 16 výrazů pro sníh, ale ani jeden pro infarkt. Další neprůmyslové populace byly někde mezi a všechny byly ve výborném zdravotním stavu a netrpěly žádnými chronickými či civilizačními nemocemi jako dnešní „průmyslová populace“, která je někde mezi 25-30:1.

Jaká jsou doporučení pro Omega 3 a Omega 6?

Vyhnout se všem průmyslově zpracovaným rostlinným olejů a výrobků z nich. Určitě to neznamená vyhnout se všem semínkům a oříškům. Náš organismus potřebuje i omega 6. Navíc semínka a oříšky jsou plnohodnotná potravina, takže z výživového hlediska určitě jíst. A jíst co nejvíce omega 3 a nejlépe živočišného původu. Dále z výživového hlediska na pomět omega 3/6 jsou z tuků nejlepší. Přepuštěné máslo, kokosový olej, sádlo, lněný olej, olivový olej, palmový olej.

Pozor odkud maso (živočišný zdroj) pochází, bohužel v dnešní průmyslové době je většina zvířat chovaná ve velkochovech a krmena sójou a kukuřicí a samozřejmě i obsah omega 3 a omega6 v mase bude jiný. Nejlépe jsou na tom zvířata domácí a krmená čerstvou trávou.

Nejlepší zdroj omega 3 a z toho EPA A DHA. Jsou tučné ryby- tuňák, losos, makrela, ale i třeba štika, kapr či sumec.

Samozřejmě dobrým zdrojem omega 3 je i lněný olej či chia semínka. Jenomže ty mají místo epa a dha kyselin tzv. kyselinu ALA , které pro ideální přeměnu na EPU a DHA potřebuje dostatek Horčíku, zinku, vitamínu C, Kyseliny listové a B12.

V dnešní době je další fenomén ryb ze sádek a rybích olejů z chovů ryb. To je také problém kvůli kvalitě, vstřebatelnosti a obsahu omega3, omega 6 a dalších vitamínů. Z neoficiálních zdrojů se uvádí účinnost mezi 10-20%. Ale pořád lepší ze sádek než vůbec 😉

Z toho všeho vyplívá vyhnout se průmyslovým olejům, ztuženým tukům a věcem z nich dělaných.
Jíst hodně ryb, minimálně 2x týdně + oříšky a semínka v kombinaci s rybím tukem.

Při čem omega 3 pomáhá?

Záněty

Protože jsou omega3 a omega-6 součástí buněčných membrán a jsou esenciální (tělo si je nedokáže samo vyrobit), na jejich příjmu velmi záleží, zda k zánětu dojde či nedojde. Rozhodující je právě poměr omega 6 a omega 3 MK. Ve stravě máme dostatek omega 6 MK, měli bychom tedy navyšovat příjem omega 3, což jsou právě EPA i DHA.

Zatímco často slýcháme o nesprávných stravovacích návycích nebo nedostatku pohybu, méně často o chronicky zvýšeném stresovém hormonu v důsledku konstantní expozici stresovým stimulům, kterými mohou být četné intoxikace organismu nebo stavy duševní nerovnováhy. Ke vzniku obezity mohou přispívat vrozené genetické dispozice nebo porušené hormonální regulace. Obezita se specifickou distribucí tuku může být důsledkem nízké detoxifikační schopnosti organismu, jež může významně souviset s nedostatečným příjmem některých důležitých látek.

Hubnutí

Příjem omega-3 mastných kyselin má univerzálně pozitivní dopad téměř na veškeré fyziologické vztahy spojené s nadváhou i obezitou. Pravidelný příjem omega-3 mastných kyselin pozitivně ovlivňuje kvalitu buněčných membrán a tím i jejich receptorovou aktivitu. K té patří i zlepšení senzitivity pro inzulín.

Inzulínová rezistence vyjadřuje stav, kdy je následkem zvýšené hladiny glukózy v krvi nutné slinivkou uvolnit vyšší množství inzulínu, aby bylo doznáno adekvátní odpovědi. Inzulín je rozpoznáván specifickými receptory na membráně buněk, které se následně otevírají pro vstup glukózy do buněk. Při inzulínové rezistenci je obvykle funkce těchto receptorů narušena. Tento stav může trvat i celé desítky let bez závažnějších zdravotních komplikací. Vysoké hladiny inzulínu ale podporují ukládání tuku (stimulují obezitu) a spolu s vysokými hladinami glukózy v krvi narušují rovnováhu lipidů (cholesterolu a triacylglycerolů). Díky zadržování sodíku inzulínem se často zvyšuje krevní tlak a dále se objevují četná zánětlivá onemocnění v důsledku zvýšené tvorby prozánětlivých látek.

Tuková tkáň, především viscerální tuk, se chová jako nezávislý endokrinní orgán, jako žláza produkující vlastní tkáňové hormony a enzymy. Řada z nich má silně prozánětlivý charakter, což mění pohled na obezitu jako na onemocnění, které je silně spojené se zvýšenou tvorbou zánětlivých látek. Přenos tuků (mastných kyselin) do místa jejich zužitkování je zprostředkován transportním enzymem karnitin-palmityl transferázou (CPT-1 a 2). Bylo zjištěno, že omega-3 stimulují aktivitu těchto enzymů. Usnadňují tedy hubnutí.

Sport

Výkonnostní sport zvyšuje nároky na pravidelný přísun živin. V případě některých živin se jedná o množství, která jsou diametrálně odlišná od požadavků normální nesportující populace. Pravidelné podávání omega-3 mastných kyselin sportovcům se ukázalo být velmi pozitivní. Všechny esenciální mastné kyseliny slouží svému účelu, DHA se zdá být nejdůležitější pro všechny tkáně, které zprostředkovávají rychlou signalizaci. Mezi ně patří mozek, oči, spermie, srdce a samo sebou i svaly trénovaných sportovců. DHA je přítomná ve vyšších koncentracích právě ve svalech trénovaných jedinců.

Omega 3 dále (prokázané účinky)

·      snižují cvičením vyvolanou zánětlivou reakci a potlačují oxidativní stres
·      potlačují pozátěžovou bolest
·      způsobují zvýšené napumpování a prokrvení svalů ( výzkumníci předpokládají, že tento efekt nastává díky stimulaci tvorby látky zvané oxid dusnatý (NO), který je znám jako vazodilatátor zlepšující krevní oběh. Zvýší se totiž aktivita enzymu eNOS (endotelial nitrix oxide synthase), který je zodpovědný za produkci NO. Sportovci jsou si již dávno vědomi příznivého účinku suplementů označovaných jako “Nitric oxid”, které slouží k napumpování a zvýšenému prokrvení zatěžovaných svalů. V této souvislosti je příjem rybích olejů před výkonem relativní novinkou.

Těhotenství a děti

 

·      Plod v břiše matky získává veškeré omega-3 a omega-6 mastné kyseliny výhradně přenosem přes placentu.
·      Pokud byla těhotným ženám podávána DHA v dávce 1 g na den, byly schopny v dostatečné míře zabezpečit touto mastnou kyselinou i svůj plod na rozdíl od těch, kterým DHA nebyla pravidelně podávána
·      Ženy konzumující méně než 150 mg omega-3 mastných kyselin denně jsou v nesrovnatelně vyšším riziku předčasného porodu
·      Děti, jejichž matky konzumovaly více jak 2krát týdně ryby, vykazovaly ve věku 3 let lepší jazykové, vizuální a motorické výsledky v příslušných testech než ty, jejichž matky konzumovaly méně ryb, než je uvedené množství.

Dle populačních studií je vysoká konzumace ryb (rybího oleje) spojena s nižším rizikem vzniku depresí včetně depresí poporodních. Zvláště během posledních 3 měsíců těhotenství předávají matky svým plodům velké množství esenciálních mastných kyselin, jež jsou důležité pro vývoj mozku plodu. Čerstvě po porodu mají rodičky pouze poloviční hladiny omega-3 mastných kyselin v krvi a u kojících matek jsou tyto koncentrace často mnohem nižší. Během vývoje plodu je značné množství DHA akumulováno v šedé hmotě mozku a ve vizuálních elementech retiny. Snížená nabídky DHA v těchto tkáních vede k potlačení vizuálního a psychomotorického vývoje plodu.

Rybí tuk nebo lněný olej?

Dlouhou dobu se tvrdilo, že přijme-li jedinec dostatek alfa-linolenové kyseliny (ALA – základní omega 3 MK), která je nejvíce zastoupena ve lněném semínku (oleji) a v některých ořeších, pak musí mít i dostatek EPA a DHA.

Ale pozor! Přeměna ALA v EPA a posléze v DHA závisí na funkci specifických enzymů tzv. desaturáz, které vyžadují dostatečnou přítomnost magnézia, zinku, vitaminu C a B3. Jejich aktivita může být také ovlivněna přítomností některých genetických faktorů i souběžným příjmem jiných látek. Rybí tuk je jistota.

Obsah rtuti a těžkých kovů

V současnosti se jedná zřejmě o jeden z největší problémů rybích produktů. Rtuť je kov, který způsobuje mnoho zdravotních komplikací včetně poškození mozku, ledvin a endokrinního systému. Taktéž četné vrozené defekty jsou často přisuzovány expozici rtuti během těhotenství, protože rtuť přímo poškozují mozek plodu. Nadměrné nebo soustavné vystavování se působení rtuti je smrtící pro kohokoliv a v jakémkoliv věku. Možná se nyní ptáte, jakým dalším způsobem než nechtěným rozbitím teploměru se je možné dostat do kontaktu se rtutí?

Původcem rtuti v životním prostředí jsou uhelné elektrárny, které produkují emise obsahující rtuť. Rtuť se dostává do vody, kde ji mikroorganismy přeměňují na rtuť s metylovou skupinou, která je velmi snadno absorbovatelná živočichy. Mikroorganismy jsou následně konzumovány planktonem, ten dále malými rybkami a ty zase pro změnu většími rybami. Proto, čím větší je ryba, tím větší množství rtuti a jiných kontaminantů s největší pravděpodobností obsahuje. Příkladem je tuňák vážící i přes 100 kilogramů, který je velmi často označován za „mořskou popelnici“.

A proto je velice důležité odkud ryby pochází, naše rybí tuky pochází z nejčistších vod Islandu. A jsou přísně kontrolované na všechny těžké kovy. Novodobí problém je i nikl, kobalt a olovo.

NAJDĚTE SI TEN SPRÁVNÝ PRODUKT PRO SEBE.

 

ZAČÍT NAKUPOVAT